قدس آنلاین- یزد : سرپرست معاونت میراث فرهنگی یزد گفت : آب انبار خلق اله واقع در شهرستان یزد، شهر زارچ با شماره ۳۱۴۲۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید

آب انبار خلق اله به جمع آب انبارهای ملی شده کشور پیوست

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، محسن ذاکری نیا در توضیح وجه تسمیه این آب انبار تاریخی اظهارداشت : با توجه به نوع معماری، بنا به دوران صفویه برمی گردد. همچنین چون این آب انبار در مرکز شهر زارچ قرار گرفته و برای استفاده عموم مردم بوده به این نام شهرت یافته است.

وی افزود : ورودی آب انبار از سمت شمال شرقی می باشد که دارای طاقی جناغی است. آب انبار دارای 44 پله است. در مسیر ورودی آن و در ایستگاه اول پله دو اتاقک وجود داشته که به عنوان سردخانه و مکانی برای نگه داری گوشت از آن استفاده می شده است سقف آب انبار از ورودی تا پاشیر جناقی است و در قسمت پاشیر سقف به صورت چهارطاقی می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: مصالح به کار رفته در سازه آب انبار آجر بیست در بیست و ملات ماسه آهک و اندود ساروج می باشد.

ذاکری نیا خاطرنشان ساخت: این آب انبار سالی یکبار با آب قنات زارچ آبگیری می شده است. آب انبار چند ملک موقوفه داشته و همچنین دو سبو آب قنات زارچ نیز تحت مالکیت آن بوده است. وجه تمایز این آب انبار با آب انبارهای هم دوره خود این بوده که سرریز آب از طریق یک لوله سفالی به آب قنات شرف آباد می ریخته است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه این آب انبار به نحوی قرار گرفته که ورودی آن نور شرق را می گیرد و در تمام طول روز داخل آن روشن است، تصریح کرد: قرارگرفتن در بافت تاریخی شهر زارچ و نزدیکی آن به مسجدجامع که به شماره 14529 به ثبت رسیده و همچنین بهره مندی از آب قنات زارچ که به شماره 14830 به ثبت رسیده است از دیگر ویژگی های این اثر به حساب می آید. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.